Publicacions
Col·lecció "Balls i danses del Pirineu / Balhs e dances deth Pirenèu"

BALL I DANSES DEL PIRINEU   és un recull produït pel Centre Artesà Tradicionàrius (C.A.T.) i forma part dels MATERIALS de l'Escola Folk del Pirineu · Tallers d'Arsèguel.

La col·lecció l’adrecem als músics, estudiants de música, professors i per extensió a tothom interessat en la música tradicional. Pretenem que sigui útil tant per a l’estudi i coneixement dels balls i danses pirinencs com pel seu ús a les festes del nostre país fent prevaldre la música en viu per sobre de l’enregistrada.

De la Vall d’Aran fins el Cap de Creus. Quan el material de cada llibre ho permeti farem coincidir comarques del nord amb les del sud. Quan tractem el Rosselló ho farem amb l’Alt i Baix Empordà i la Cerdanya amb el Capcir i Conflent. O en el cas occità, la Vall d’Aran amb músiques gascones de l’altra banda de la frontera. La Ribagorça aragonesa amb l’Alta Ribagorça o l’Alt Urgell amb el Principat d’Andorra.

L’obra abasta tant les músiques de balls i danses populars —d’autor anònim— que ens ha arribat de la literatura musical existent  com aquelles més recents, d’autoria coneguda,  que per la seva funció d’acompanyament festiu podem considerar tradicionals.

Per fer possible la interpretació de les melodies alhora que l’acompanyament, hem inclòs per a cada tema una proposta d’harmonització. Hi trobareu els temes en tres tonalitats diferents, Do (C), Sol (G) i Fa (F) o els seus relatius menors, Lam (Am), Mim (Em) i Rem (Dm) perquè cadascú pugui escollir el més adient o convenient segons l’instrument o la formació instrumental.

Els Contrapassos dels volums 2 i 3,  els hem escrit en una única tonalitat, en Do. La melodia principal dels contrapassos més antics que coneixem es presentava quasi sempre en Do, és a dir, segons un diapasó modern, al voltant de Do com a primer grau dels modes en què es desenvolupa tot el contrapàs. Do real és també un bon to principal per a memoritzar-lo, tot cantant.

Harmonització: Cati Plana     /     Contrapassos: Carles Mas    /    Dibuixos: Inés Batlló     /    Documentació i coordinació: Isidre Pelàez

Podeu comprar  els llibres a C.A.T  Tradicionàrius (Vila de Gràcia), Escola Folk del Pirineu (Arsèguel, Alt Urgell) i  a la Tradillibreria

VOLUM 1.  Pallars Jussà i Pallars Sobirà

En aquest volum, hi trobareu  partitures amb xifrats harmònics   de 97 balls i danses pallareses.

Aquest llibre es va presentar a Esterri d'Àneu l'estiu 2017 dins la programació del festival Dansàneu.

Col·laborador: Ignasi Ros de l'Ecomuseu d'Esterri d'Àneu

VOLUM 2. Garrotxa

89 balls i danses, de les quals 32 estan agrupades al finals del llibre en forma de suite i el Contrapàs llarg tractat de forma singular amb segmentacions melòdiques i notació coreogràfica catalana.

Aquest volum el vam presentar l'estiu de 2020 a Les Preses (Garrotxa) durant el festival ÉSDANSA.

Col·laborador: Pep Garcia de l'Esbart Marboleny

VOLUM 3. Ripollès i Vallespir

Hem inclòs 80 balls i danses, de les quals  47 pertanyen al Ripollès, 15 al Vallespir i 15 del repertori tradicional del violinista Pere Sala Solé,  Peret Blanc. El Contrapàs llarg i el Cerdà de Ripoll i el Contrapàs de Prats de Molló.

Col·laboradors: Miquel Grifell i Santi Llagostera, músics del grup ripollès Randellaires.

VOLUM 4. Alt Empordà, Baix Empordà i Rosselló

86 balls i danses, de les quals 52 pertanyen  a l'Elt Empordà, 25 al Baix Empordà, 1 a Fenolleda i 8 al Rosselló.

Com tots els volums de la col·lecció totes les partitures les presentem amb xifrat harmònic i en tres tonalitats.

Col·laboradors: Jordi Jordà, Maties Mazarico, Pere Jordà

VOLUM 5. Vall d'Aran i Coserans

98 temes dels quals 33 són de la Vall d'Aran i 65 de Coserans.

Hem comptat amb la col·laboració de Jusèp M. Boya i Pierre Rouch